Współczesna polska szkoła zmienia się równie szybko jak świat w kontekście którego przyszło jej funkcjonować. Metody pracy pedagogicznej, które sprawdzały się jeszcze kilkanaście lat temu w wielu przypadkach nie działają lub efekt ich działań jest daleki od oczekiwań nauczyciela.
Wychodzimy z założenia, że nie ma cudownej recepty, leku, modelu, których nauczenie się i wdrożenie sprawi, że z dnia na dzień problemy w polskiej szkole zostaną rozwiązane.
Jesteśmy natomiast przekonani z doświadczenia, że są narzędzia, które znacząco mogą ułatwić nauczycielom pracę z uczniami, ale też komunikację z ich rodzicami.
Konkretnym przykładem takiego narzędzia jest coaching, który jest całą filozofią budowania efektywnej i opartej na mocnych fundamentach relacji z ludźmi.
Proponowany przez Nas kurs coachingowy skierowany jest do wychowawców, ale również nauczycieli i pedagogów, którego celem jest podniesienie ich efektywności osobistej, zawodowej, a tym samym ułatwienie pracy z dziećmi, przełożonej na dobre wyniki w nauce.
Coaching stanowi niezbędne narzędzie pracy dla nauczycieli. Jednak by okazało się ono pomocne, należy nauczyć się jego właściwego stosowania.
Dlatego zachęcamy podczas trwania kursu do zgłębiania wiedzy coachingowej poprzez uczestnictwo w praktycznych warsztatach, które pomogą usystematyzować
i uzupełnić posiadane już informacje tak, by w parze z podjętymi działaniami szła również ich wysoka jakość wychowawcza.
Wychowawcy – coachowie osiągają lepsze rezultaty w swojej pracy, posiadają wyższe zdolności komunikacyjne, oraz wiedzę na temat skutecznych metod pracy
z dziećmi i młodzieżą.
Uczestnicy:
Szkoła adresowana jest do osób:
- nauczycieli i dyrektorów szkół,
- wychowawców i osób pracujących z dziećmi szkolnymi i młodzieżą,
- psychologów (w tym psychologów szkolnych),
- przyszłych wychowawców i nauczycieli
- rodziców,
- pracowników ośrodków pomocy społecznej i pomocy rodzinie
- inne osoby, których zadaniem jest wsparcie innych ludzi w rozwijaniu kompetencji i osiąganiu celów lub są zainteresowane auto coachingiem
i rozwojem osobistym.
Program kursu:
- Czym jest coaching? – omówienie najważniejszych nurtów
- Czym jest, a czym nie jest coaching – 11 kompetencji coacha.
- Miejsce coachingu w edukacji
- Kompetencje coachingowe – Warsztat umiejętności komunikacyjnych. Radzenie sobie z wymagającymi sytuacjami i reakcjami.
- Ustanawianie celów w coachingu – sprawdzanie za pomocą metody SMART
- Warsztat coacha – aktywne słuchanie, odkrywanie wewnętrznych zasobów nauczyciela i ucznia, pytania zamiast gotowych odpowiedzi
- Nauczyciel jako trener osobisty – nowa postawa wobec ucznia
- Style myślenia ucznia i nauczyciela.
- Proces wsparcia – samoocena, informacja zwrotna, planowanie własnego rozwoju
- Trudności w pracy coacha
- Rozwiązywanie konfliktów.
- Poradnik praktyczny: jak wprowadzić coaching w swojej klasie
- Trening umiejętności w kontekście własnej praktyki nauczycielskiej
Po ukończeniu kursu uczestnicy/uczestniczki:
- będą znali i umieli zastosować wybrane narzędzia i techniki coachingowe
w pracy indywidualnej i grupowej z uczniami, rodzicami, innymi nauczycielami;
- przygotują własne scenariusze lekcji, zajęć, spotkań z użyciem wybranych technik i narzędzi coachingowych;
- Poznają praktyczne możliwości i sposoby wykorzystania metody coachingowej w pracy zawodowej: nauczyciela, wychowawcy, dyrektora szkoły, pedagoga, psychologa szkolenia, trenera, edukatora.
- Zdobędą umiejętność prowadzenia sesji coachingowej według jednego
z wybranych modeli i w sposób bezpieczny dla osoby coachowanej.